Selasa, 11 Ogos 2020

Tebus Kredit E-PENJANA RM50 E-WALLET Boost Apps Anda Segera !

Umum mengetahui dalam Belanjawan 2020 kerajaan telah memperuntukkan RM450 juta balik perlaksanaan insentif eTunai Rakyat yang kini dikenali sebagai ePenjana.

Melalui program ini, setiap rakyat Malaysia berumur 18 tahun ke atas dan berpendapatan RM100,000 ke bawah setahun layak menerima RM50 kredit dompet digital atau eWallet.

Melalui Pelan Pemulihan Semula Ekonomi Negara, kerajaan telah memperkenalkan ePenjana yang menyediakan insentif tambahan sebanyak RM50 yang akan dikreditkan ke akaun eWallet anda bermula akhir bulan Julai.

Sebanyak RM750 juta diperuntukkan bagi perlaksanaan ePenjana yang dijangka memanfaatkan kira-kira 15 juta rakyat.

Selasa, 17 Mac 2020

Semak Segera Status Pengkreditan BSH Anda Serta Status Permohonan Bagi Kelayakan Untuk Penerima Peringkat Seterusnya.


MAKLUMAN TERKINI !!!

Permohonan BSH 2020

  • Pembayaran Fasa Kedua BSH 2020 (RM200) kepada pemohon yang layak telah dibuat mulai 16 Mac 2020. Semakan Status pembayaran boleh dibuat pada Portal BSH > Menu Semakan Status Permohonan (Maklumat Pembayaran BSH 2020). Berikut merupakan paparan status pembayaran dan tindakan yang perlu diambil:
  • Dalam proses pengkreditan – Semak penyata akaun bank penerima bagi pembayaran mulai 16 Mac 2020
  • Tunai – Penunaian di BSN dengan membawa MyKad asal penerima apabila wujud Nombor Baucar pada semakan status

Untuk buat semakan status permohonan anda serta status pengkreidtan ke dalam akaun anda sila klik pautan dibawah untuk buat semakan : 👇



Maklumat lanjut pembayaran Fasa Kedua BSH 2020, sila rujuk Soalan Lazim (FAQ) Bayaran Fasa Kedua BSH 2020


Tarikh Akhir Pendaftaran BSH 2020 adalah pada 15 Mac 2020 (Ahad)

Khamis, 23 Januari 2020

Sila Kemaskini Maklumat Anda Sebelum Tarikh Tutup : Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP)


Sukacita dimaklumkan bahawa CALON-CALON  IJAZAH SARJANA MUDA PENDIDIKAN (ISMP) YANG TELAH DITEMU DUGA OLEH SPP  dan LULUS TEMU DUGA boleh membuat pengemaskinian maklumat di laman sesawang Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM).
Aplikasi pengemaskinian maklumat ini hanya dibuka kepada calon bagi kategori di atas yang telah lulus temu duga dan diperaku lantikan tetap oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran (SPP). Sehubungan dengan itu, hanya calon-calon tersebut sahaja yang dibenarkan untuk membuat pengemaskinian maklumat di aplikasi e-Graduan.
Sebarang pengemaskini maklumat anda boleh dibuat pautan seperti dibawah :
Tarikh mula : 23/01/2020
Tarikh Akhir : 31/01/2020
Semoga perkongsian artikel ini boleh membantu anda khususnya kepada yang mencari pekerjaan seperti keterangan diatas.. Selamat Berjaya.

Sumber : KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA (KPM)

Rabu, 22 Januari 2020

SILA SEMAK STATUS BSH UNTUK KATEGORI BUJANG BAGI PENERIMA FASA KE-2 MEI NANTI?


Dalam Belanjawan 2020, Lim Guan Eng telah mengumumkan kenaikkan kadar Bantuan Sara Hidup Bujang sebanyak RM300.
BSH Bujang akan disalurkan bermula bulan Mei iaitu pada pemberian BSH fasa kedua nanti.
BSH fasa pertama hanya melibatkan kategori isi rumah sahaja.
Tentang BSH Bujang Raya sebanyak RM50 yang sedang viral, pihak kami belum menerima sebarang info berkaitan perkara ini.
Sebaiknya anda tunggu pengumuman rasmi daripada Kementerian Kewangan sendiri.
Semakan status kelayakan boleh dibuat di portal rasmi BSH.
Baca juga
PEMBAYARAN FASA PERTAMA BANTUAN SARA HIDUP (BSH) 2020

SEMAKAN BSH BUJANG

Semakan status permohonan Bantuan Sara Hidup Bujang boleh dibuat menerusi portal MyBSH di https://bsh.hasil.gov.my/SemakanBujang.aspx atau klik pautan dibawah 👇

Namun berdasarkan info terkini berikut disenaraikan individu yang tidak layak menerima bantuan sara hidup rakyat tahun ini, antaranya:
  1. Pendapatan melebihi RM4,000 sebulan
  2. Menetap di luar negara
  3. Bujang berumur 59 tahun ke bawah
  4. Pasangan bukan warganegara / ibu bapa tunggal / janda / duda yang tidak mempunyai anak
  5. Gagal mengemukakan dokumen sokongan semasa membuat permohonan
  6. Memiliki dua atau lebih perniagaan milikan tunggal
  7. Memilik Perkongsian Liabiliti Terhad (PLT)
  8. Pemegang saham / pengarah syarikat
  9. Memiliki kenderaan dalam negara melebihi 2,000cc
  10. Memiliki kenderaan luar negara melebihi 1,400cc
  11. Memiliki motosikal melebihi 500cc
  12. Transaksi milikan hartanah melebihi RM500,000

Selasa, 14 Januari 2020

PEMBAYARAN FASA PERTAMA BANTUAN SARA HIDUP (BSH) 2020 : SILA SEMAK KELULUSAN ANDA?



Berikut dikongsikan cara membuat semakan BSH 2020 Fasa 1 yang akan dibayar bermula 20 Januari 2020 (Isnin).
Semakan boleh dibuat secara online melalui portal MyBSH.
Bagi pemohon Bantuan Sara Hidup berstatus GAGAL, anda boleh membuat permohonan rayuan bermula 1 Julai nanti.
Tarikh akhir permohonan rayuan adalah pada 15 Ogos 2020.
Kadar pembayaran BSH fasa 1 adalah sebanyak RM300 untuk kesemua kategori.
Kemaskini akan dibuka bermula 1 Februari nanti sehingga tarikh tutup 15 Mac 2020.

SILA BUAT SEMAKAN BSH ANDA PAUTAN SEPERTI DIBAWAH :


Baki pembayaran BSH 2020 bagi kategori isi rumah akan disalurkan pada fasa kedua dan ketiga manakala bagi kategori bujang dan OKU pula akan disalurkan secara one-off pada fasa kedua.
Semoga perkongsian artikel kali ini dapatlah memberi manfaat kepada anda semua agar lebih mengetahui info-info terkini berkenaan BSH2020.

Rabu, 18 Disember 2019

Bagaimana Cara Menghalau Tikus Dalam Rumah Yang Anda Perlu Ketahui


Tikus merupakan antara haiwan yang paling menggelikan terutama bagi suri rumah. Kehadiranya terutama sekali di bahagian dapur memang mengerikan apatah lagi jika seseorang itu berada dalam keadaan bersendirian. Tentu sekali akan rasa geram dan mencari-cari bagaimana cara halau tikus dalam rumah.
Selain menjadi agen perosak, kehadiran tikus ini jika tidak dibendung mungkin boleh menjadi punca penyakit yang boleh membawa maut.

Bahaya Tikus




Secara amnya, tikus membawa kotoran serta kuman kecil yang tidak dapat dilihat dari mata kasar ke dalam rumah manusia dan akan menular melalui air kencingnya (urine) dan juga gigitannya.
Jangan terkejut sekiranya anda pernah melihat tikus dari jarak yang sangat dekat, terutama sekali di gerai makan tepi jalan. Kukunya yang kotor itu boleh merupakan penyebab penyakit mudah berjangkit.
Itu di gerai makanan. Bagaimana jika tikus itu berada dalam rumah kita sendiri.


Baca Juga : Cara halau Semut Dalam Rumah


Jadi, di sini kami akan dikongsikan petua, tips dan cara berkesan untuk menghalau tikus dalam rumah anda.
Supaya apa?
Supaya tidak ada penyakit vektor yang merebak di rumah dan kejiranan kita.
Kebanyakan tips yang dikongsikan juga ialah petua tradisional yang kosnya sangat murah. Bahan-bahan ini boleh didapati dengan mudah.

Cara halau tikus dalam rumah?




Gunakan daun pandan


Daun pandan adalah sumber wangian semulajadi untuk kediaman anda.
Tikus sangat tidak suka dengan bau pandan ini. Secara tak langsung, ianya dapat menjimatkan wang anda daripada membeli pewangi kediaman yang mahal.
Disarankan, bela sahaja dalam pasu di luar rumah. Boleh guna bila-bila, tak perlu beli di kedai.

 Gunakan sisa uncang teh


Tak kiralah, jenama BOH, Lipton atau lain-lain.
Bagi penggemar minuman teh uncang, janganlah dibuang sisa teh uncang tersebut kerana sisa teh uncang ini juga boleh menghalau tikus.
Ambil teh uncang yang sudah digunakan dan gantungkan di tempat yang selalu dilalui oleh tikus tersebut. Bau teh uncang tersebut sangat tidak disukai oleh tikus. Dengan bau itu, nescaya tikus tidak akan kembali di tempat itu.

Halau tikus dengan bela kucing


Seperti sedia maklum, kucing merupakan haiwan kesayangan Rasullah S.A.W.
Kucing bukan sahaja boleh menjadi pendamping kepada manusia, malah antara kemahiran semula jadi yang telah ada pada kucing adalah menangkap tikus. Hal ini kerana kucing merupakan musuh utama kepada tikus ini.
Untung-untung, boleh tengok kucing yang kita pelihara ‘hadiahkan‘ kita tikus depan mata!

Tips halau tikus guna buah mengkudu


Buah mengkudu banyak dimanfaatkan sebagai bahan utama pembuatan moden mahupun tradisional.  Hanya dengan memotong buah mengkudu yang tidak terlalu muda dan tidak masak, kemudian letakkan dipenjuru atau disekitar kawasan laluan tikus sebagai penghalang mereka untuk kembali ke tempat yang sama.


Buah mengkudu sebenarnya berfungsi seperti racun haiwan seperti tikus dan serangga lain. Hal ini kerana mengkudu mengandungi alizarin, fenol, glikosida, antaraquinon dan lain-lain lagi kandungan zat alam semulajadi yang aktif. Maka, hal ini menjadikan mengkudu sebagai antimikrobia, antibakteria dan anti-inflamasi.
Mengkudu juga mampu untuk melemahkan serangga dan haiwan-haiwan kecil yang lain.

 Petua halau tikus guna daun salam


Daun salam (atau juga dipanggil daun samak) sekarang bukan saja digunakan sebagai penyedap rasa makanan, tapi boleh juga digunakan untuk membasmi haiwan perosak tersebut. Juga, daun salam digunakan sebagai salah satu penawar untuk kencing manis.
Sememangnya ekstrak etanol yang terdapat pada daun salam ini sangat tidak disukai oleh tikus kerana baunya yang menyengat deria hidu haiwan ini.
Untuk menggunakannya hanya cukup taburkan daun salam ke tempat yang sekiranya dilalui oleh tikus. Tetapi, mestilah diletakkan dengan kuantiti yang agak banyak supaya tikus ini betul-betul lari dari kawasan rumah anda.

Kapur Barus


Seram juga jika memilih cara halau tikus dalam rumah dengan kapur barus. Bimbang orang ingat ada mayat dalam rumah.
Cuma, tips gunakan kapur barus untuk halau tikus memang berkesan. Kapur barus juga membantu anda menghalau haiwan perosak ini. Caranya dengan hancurkan beberapa kapur barus (kasar-kasar), kemudian taburkan di kawasan-kawasan yang menjadi lubuk tikus itu.
Cara ini cukup efektif kerana tikus sememangnya tidak suka dengan bau kapur barus yang cukup menyengat.

Letakkan daun durian belanda


Caranya dengan meletakkan  beberapa helai daun di tempat yang selalu dilalui tikus atau sarang tikus. Gantikan daun itu selepas 2 atau 3 hari sekali di tempat yang sering menjadi laluan tikus.
Letakkan juga di dalam almari pakaian.
Insya-Allah, tikus tidak akan datang lagi.

Mengusir tikus guna serai wangi


Ini antara cara halau tikus yang paling popular. Serai wangi sangat terkenal dalam menghalau serangga, begitu juga dengan tikus.
Ciri-ciri serai yang mengandungi zat penyembuhan seperti antiseptik, analgesik, diuretik, galactogogue, tonik, sedatif, antidepresan, penghalang bakteria, penghapus kulat, antimikrobial, astringen dan menghapus bauan busuk.
Oleh itu, ia bukan sahaja berfungsi bagi menghalau haiwan tetapi juga mencegah bau busuk pada badan manusia. Telah banyak produk serai wangi yang dijual di pasaran dalam bentuk serbuk, cecair dan juga kiub.
Bagi anda yang ingin menghalau tikus dengan cepat dan berkesan, letakkan atau semburkan serai wangi ke tempat laluan si tikus atau dalam lubang si tikus tinggal.

Basmi tikus dengan pasang perangkap tikus


Ramai orang telah cuba menggunakan sangkar tikus tetapi tidak berkesan.
Namun, sangkar tikus disertakan dengan jaring mungkin akan lebih berkesan. Anda boleh cuba letakkan sangkar tikus dan makanan sebagai umpan, dalam masa yang sama anda letakkan jaring di atas sangkar.
Jaring ini bertujuan untuk menjerat tikus yang tidak terkena sangkar. Bermaksud terdapat dua jerat disitu. Namun, anda harus kreatif dalam menghasilkan jerat tersebut.

Halau tikus dengan titiskan cuka


Antara cara lain untuk halau tikus ialah menggunakan cuka. Caranya cukup mudah.
Titiskan cuka ditempat yang selalu dilalui tikus. Pastikan titiskan cuka tersebut di dalam bekas kecil. Jika menggunakan kaedah ini, kena selalu ‘topup‘ semula cuka yang kita letak tadi.

Taburkan serbuk lada hitam


Ini juga petua orang lama. Lebih kurang sama dengan menggunakan cuka tadi. Hanya perlu taburkan serbuk lada hitam di kawasan yang tikus lalu.

Halau tikus guna racun tikus

Ada beberapa jenama racun yang sangat berbahaya tetapi berkesan dalam membunuh tikus dalam masa beberapa saat.
Racun tikus yang berbentuk bulat kecil seperti bijian ini boleh diletakkan dalam kuantiti yang sikit atau banyak berdasarkan bilangan tikus yang tinggal. Kita hanya perlu tabur sahaja di laluan tikus. Kalau agak-agak banyak tikus disitu, letak banyak sikit dilaluan tikus tersebut.
Tikus akan termakan dan akan mati serta merta dalam kawasan racun juga.  Jadi, senang untuk kita bersihkan kediaman dan buang bangkai tikus tersebut.
Kita tak perlu tanggung risiko terkena kencing tikus, digigit oleh tikus, perlu keluar modal untuk pest control dan sebagainya.
Cuma kelemahannya di sini, apabila tikus mati, kita yang kena buang bangkai yang amat busuk!. Kalau ada suami yang baik, boleh minta tolong dia.

Cari syarikat pest control


Cara ini kebiasaanya dilakukan oleh syarikat, kilang-kilang atau jika anda jenis yang tidak kisah untuk mengeluarkan modal yang lebih.
Cuma, tak semestinya rumah pun tak boleh upah syarikat pest control. Ada sahaja yang memberikan servis dengan kos yang berpatutan.
Cari penyedia servis ini yang benar-benar mahir agar tikus tidak akan kembali ke rumah anda.
Kebaikannya di sini, bangkai tikus yang mati, mereka yang akan buang!
Sesuai sangat untuk orang yang geli dengan tikus.

Bagaimanakah cara halau tikus mengikut Islam?

Tidak dikongsikan pula doa untuk halau tikus. Cuma perkongsian dari Ustaz Azhar Idrus, jika mengikut cara Islam, bila dapat tangkap tikus jangan bunuh dengan cara seksa haiwan itu.
Jangan sesekali bakar tikus, atau lemaskan ia dalam air. Berdosa.

Akhir kalam

Petua halau tikus
Kesimpulanya, kita kena sentiasa menjaga kebersihan terutama sekali didalam rumah. Perkongsian cara halau tikus dalam rumah ini hanyalah panduan semata-mata.
Sebenarnya, kehadiran tikus-tikus ini bermula daripada kebersihan yang tidak dijaga.
Kalau kita sentiasa menjaga kebersihan, bukan tikus sahaja, malah haiwan-haiwan perosak lain juga tidak akan mendekati kediaman kita.
Jika rumah ada semut pula, jemput baca cara halau semut yang berkesan.
Semoga bermanfaat.






Categories

Panduan & Tips Cara Halau Semut Dirumah Yang Perlu Anda Ketahui?


Balik rumah selepas seharian bekerja, rasa letih, lelah, penat. Masuk rumah, ada makanan atas meja, tetapi dihurungi oleh semut. Dari atas meja anda nampak semut itu bersama ‘bala tenteranya‘ berarak membawa sisa makanan daripada atas meja ke lantai. Terus rasa hilang sabar dan otak mula berfikir cara halau semut dalam rumah yang membuatkan kita rasa tak selesa.
Apa perasaan anda waktu itu? Dengan rasa letih, sudah tentu anda marah 
Lantas anda mengambil penyembur racun serangga dan menyembur kepada semut-semut itu tadi.
Tapi nanti dulu!
Kita sebagai umat Islam telah dinasihatkan sebaiknya tidak membunuh semut-semut ini yang merupakan kaum Nabi Sulaiman AS. Selagi semut tidak mendatangkan mudarat sehingg memberi kecelakaan kepada kita, janganlah kita membunuhnya.
Walaupun ada cara dari Barat yang lebih kurang sama, bukankah ada petua tradisional yang lebih murah dan tidak memudaratkan?





Tak boleh bunuh?

Jadi kalau tidak boleh bunuh, bagaimana mahu hadapi masalah semut-semut yang merata-rata di dalam rumah ini? Adakah mahu biarkan?
Jangan bimbang, sebenarnya ada banyak petua untuk menghalau semut selain menyembur dengan racun serangga.

Cara halau semut

Kami akan kongsikan tips-tips dan petua orang lama, iaitu petua tradisional untuk menghalau semut dari rumah anda.
Barang-barang yang diperlukan pula, kebiasaannya memang ada di rumah. Tidak perlu beli penyembur racun serangga.
Selamat pun selamat. Lebih mesra alam sekitar.

Halau semut guna cuka

Ini merupakan kaedah paling digemari ketika ini.
Bagaimana cuka boleh menghalau semut? Boleh pakai ke petua halau semut guna cuka?
Haaa.. Anda perlu tahu cuka mempunyai bau yang sangat kuat dan kandungannya berasid. Ini tidak digemari oleh semut.
Macam mana mahu halau semut dengan cuka? Simbah cuka itu kepada semut ke? Bukan begitu. Anda larutkan cuka secukup rasa dengan air dan masukkan ke dalam botol penyembur kosong. Kemudian semburkan kepada bahagian laluan dan tempat semut memasuki rumah anda.
Ulang semburan untuk beberapa kali. Dalam masa beberapa hari anda akna lihat semut-semut sudah hilang.
Tak semua orang ada cuka yang disimpan dalam rumah. Kalau tidak ada, modalkan duit bawah RM10 untuk beli sebotol cuka di kedai runcit berhampiran.

Cara halau semut dengan kopi

Ya kopi. Kenapa kopi? Seperti cuka, serbuk kopi juga mempunyai bau yang kuat dan boleh menghalau semut.
Tapi jangan pula anda guna teknik yang sama seperti cuka. Anda tidak perlu campurkan dengan air, kalau campur dengan air, lebih baik anda tambah sesudu gula dan minum sahaja!
Sebaliknya anda hanya ambil sedikit serbuk kopi dan taburkan di kawasan laluan masuk semut. Biarkan untuk beberapa hari. Dengan aroma kuat kopi itu, nescaya semut-semut tersebut akan berpindah keluar.
Kalau sudah ada kopi yang diminum hari-hari dalam rumah, ambil sedikit untuk guna. Tak perlu beli. Kalau mahu beli kopi yang baru sekalipun, bei yang murah-murah sahaja.

Basmi semut dengan daun sirih

Ini cara halau semut dengan pokok yang selalunya ada ditanam di luar rumah.
Sama seperti cuka dan kopi, daun sirih mempunyai bau herba kuat yang tidak digemari oleh semut.
Caranya ialah anda cincangkan atau carikkan beberapa helai daun sirih, taburkan di tempat semut berkerumun. Semut pasti tidak akan datang lagi.

Hilangkan semut guna lada

Lada selain memedaskan makanan boleh juga digunakan untuk menghalau semut. Caranya? Air rendaman lada kering disimpan di dalam botol penyembur (seperti air campuran cuka). Kemudian semburkannya di laluan semut.
Selain itu, boleh juga selitkan beberapa cili kering di sekitar laluan semut di rumah anda. Semut tidak akan datang. Pernah anda lihat orang dulu-dulu letak lada, cili kering dalam beras? Inilah sebabnya.

Tips elak semut guna kulit telur

Macam mana nak halau semut guna kulit telur? Mudah saja. Kulit telur dibakar hingga jadi abu, kemudian taburkan abu itu di kawasan laluan semut atau tempat yang sentiasa menjadi tumpuan semut.
Cara menghilangkan semut ini juga berkesan dan boleh digunapakai untuk halau cicak.

Petua halau semut guna daun pandan

Kegunaan daun pandan adalah sama seperti sirih. Semut tidak gemar aromanya.
Cara halau semut dengan daun pandan, penggunaannya juga sama seperti daun sirih.
Cincang halus-halus dan taburkan di kawasan laluan semut.
Pasti berhasil!

Cara halau semut dengan kulit limau

Bau wangian daripada kulit limau dan oren ini tidak digemari oleh semut. Begitu juga serangga lain.
Ini sangat direkemenkan kepada anda.
Mengapa?
Selain halau semut, bau rumah anda juga segar dengan haruman kulit Limau dan Oren.

Bercakap dengan semut

Okay. Ini yang terakhir kalau semua petua di atas tidak berhasil. Bagaimana caranya?
Bercakaplah dengan semut-semut ini. Slow talk kata Mat Saleh.
“Wahai umat Nabi Sulaiman, kamu adalah makhluk Allah yang suka berzikir kepada Nya. Aku tidak mahu apa-apakan kamu. Kalau kamu mahu buat sarang, buatlah di luar rumahku, jangan buat di dalam rumah.”
Lebih kurang macam itulah. Selain guna petua halau semut yang biasa, apa salahnya guna doa. Mohon pada Allah.

Akhir kalam

Cara menghalau semut
Jadi macam mana? Apa kata anda cuba petua-petua yang kami senaraikan ini.
Semoga berjaya. Selamat mencuba cara menghilangkan semut dalam rumah yang kosnya tidak sampai sepuluh ringgit pun! Tak perlu racun serangga. Tak perlu bayar mahal-mahal untuk gunakan khidmat pembasmi serangga.
Jika siling rumah berbunyi-bunyi waktu malam, jemput baca cara halau tikus dalam rumah juga.
Semoga bermanfaat.

10 Tips Bercuti Ke Kundasang Yang Anda Perlu Ketahui

Ramai yang suka bercuti kan? Saya dan famili pun suka bercuti. Alhamdulillah, dah banyak tempat menarik yang kami pergi di dalam Malaysia ni. Tetapi, dalam banyak tempat best untuk bercuti di Malaysia ni, kami masih belum berkesempatan untuk bercuti ke Sabah.

Sabah adalah merupakan destinasi percutian dalam Malaysia yang cukup menarik. Ramai yang dah ke Sabah akan pulang dengan seribu kenangan manis yang tidak dapat dilupakan. Salah satu tempat menarik di Sabah yang sering diperkatakan orang ialah Kundasang.


10 Tips Bercuti Ke Kundasang, Sabah



Daerah Kundasang di Sabah mempunyai tarikan yang boleh menyebabkan sesiapa sahaja ke sana, pasti akan teringin untuk kembali. Bila berada di Kundasang, seolah anda berada di luar negara. Pemandangan di Kundasang cukup indah dengan suasana yang nyaman dan damai.

Menerusi FB Saka Shopper, saya ingin berkongsi kepada anda beberapa tips untuk bercuti ke Kundasang, Sabah. Perkongsian tips ini telah mendapat lebih daripada 40 ribu perkongsian selain 15 ribu komen setakat post ini ditulis.

Ya, memang ramai yang telah berkunjung dan bercuti di Kundasang ini, dan lebih ramai yang teringin untuk pergi ke sini. Bukti bahawa Kundasang adalah satu satu destinasi percutian yang menjadi perhatian ramai.

Jom ikuti tips ini .. pasti akan berguna nanti bila sudah ada bajet untuk bercuti ke Kundasang, Sabah.


1. Ambil Flight Awal / Jalan Awal (Pagi)

Sesiapa yang bercadang terus ke Kundasang disyorkan ambil flight awal ke Kota Kinabalu (sama ada pagi/tengahari/awal petang). Kalau flight sampai Kota Kinabalu (KK) lewat petang atau malam sebaiknya bermalam di KK dulu, keesokan paginya baru gerak ke Kundasang dengan kenderaan.

Sebab apa? Sila ke point seterusnya ..


2. Perjalanan Berkenderaan Ambil Masa 2 Jam

Perjalanan KK ke Kundasang ambil masa dalam 2 jam. Mula-mula akan melalui fasa jalan lurus dari KK-Tuaran-Tamparuli. Kemudian selepas melalui Tamparuli barulah memasuki fasa jalan berbukit-bukit hingga ke Kundasang.

Sila guna aplikasi Waze ke Kundasang sebab signboard ke sana tak banyak. Kalau jumpa signboard pun tulis ke Ranau, boleh ikut juga sebab Ranau terletak selepas Kundasang.

Biasanya jalan berbukit mulai gelap berkabus dalam jam 5.30 ptg - 6.00 ptg. Tidak digalakkan memandu kepada mereka yg tidak biasa melaluinya sebab agak bahaya.

3. Sila Isi Minyak Di Kota Kinabalu

tips bercuti ke Kundasang, Sabah
Kalau ada yang nak isi minyak ke ... cucuk ATM ke ... tunaikan solat ke ... nak buang air ke ... nak makan-makan ke ... nak beli snacks ke ...  sila buat siap-siap di area KK.

Susah nak jumpa stesen minyak dalam perjalanan. Kalau terlupa? Jangan risau kerana stesen minyak terakhir (kalau tak silap) ada stesen minyak Shell betul-betul di sebelah Rumah Terbalik Tamparuli.




Kalau terlupa juga, berpusing-pusing nanti nak mencari stesen minyak di Kundasang. Pun begitu, di pekan Ranau atas lagi dalam 20 minit dari pekan Kundasang ada stesen minyak Petronas.

4. Tarikan Dalam Perjalanan

Apabila melalui kawasan Tamparuli bolehlah singgah Rumah Terbalik & 3D Wonder Museum betul-betul di tepi jalan belah kiri. Kalau nak singgah Jambatan Tamparuli kena pergi ke arah pekan. Terpulang nak pergi tempat-tempat tarikan ini semasa dalam perjalanan pergi mahupun waktu pulang nanti ke KK.

5. Untuk Muslim - Jangan Terbeli Sinalau Bakas

Selepas simpang Tamparuli nak ke Kundasang ada beberapa gerai tepi jalan kiri kanan. Tak perlu susah-susah singgah ya. Gerai-gerai tu menjual Sinalau Bakas ataupun babi hutan salai. Sila teruskan perjalanan ok!

6. Tempat Tarikan Kundasang



Tempat-tempat tarikan ni jaraknya jauh-jauh sikit antara satu sama lain. Sebelum sampai Kundasang,  akan melalui Pekan Nabalu. Bolehlah singgah beli souvenirs murah-murah di sana berbanding di KK.

Terus lagi jumpa Kinabalu Park (starting point hiking Gunung Kinabalu).




Terus lagi sampai jumpa roundabout sayur Kobis situlah Pekan Kundasang. Bolehlah pergi ke Desa Dairy Farm, War Memorial, etc.

Jangan lupa singgah Masjid Kundasang atas bukit tu dan juga gerai-gerai jual sayur, buah-buahan yang dijual dengan harga murah di tepi jalan.

7. Kedai Makan

tips bercuti ke Kundasang, Sabah
Tak banyak kedai makan di Kundasang. Ada yangg suka fastfood bolehlah makan di KFC. Kalau nak cari tempat makan, roundabout Kobis tu dari KK belah kanan, ada Intan Restaurant & Hidayah Restaurant.

Hanya order nasi putih & sup panas-panas pun dah ok, dan memang sedap dengan cuaca sejuk di Kundasang. Oh ya, jangan lupa untuk mencuba Chicken Wings Kundasang. Memang terbaik.

8. Pemandangan Gunung Cantik



Jauh-jauh datang ke Kundasang mestilah nak tengok Gunung Kinabalu kan? Gunung Kinabalu ni jelas kelihatan mulai jam 6 pagi hingga 10 pagi. Lebih kurang jam 11 pagi gunung mulai dilitupi kabus tebal dan awan.

Tidurlah di Kundasang satu malam kalau tak nak terlepas peluang keemasan tu!


Ada banyak pilihan hotel dan homestay. Sila booking lebih awal. Best bila bangun pagi-pagi dalam kesejukan dapat melihat pemandangan Gunung Kinabalu yang menakjubkan. Subhanallah, anda pasti akan jatuh cinta!

Di Kundasang sejukkk sangat tau! Lagi-lagi waktu malam dan juga waktu hujan. Boleh menggigil-gigil badan dibuatnya.

9. Desa Dairy Farm (DDF)



Tengok orang lain upload gambar DDF cantik-cantik dengan latar belakang Gunung Kinabalu, dengan pemandangan kawasan ladang menghijau, dengan lembu-lembu comel terasa sangat best. Tetapi hakikatnya, bila pergi ke DDF .. hanya nampak kabus, tak nampak gunung pun.

Jadi? Bagaimana nak dapatkan gambar-gambar cantik pemandangan di Desa Dairy Farm ni?

Tipsnya pergi sana sebelum jam 10 pagi. Bila DDF buka jam 8 pagi tu pastikan sudah ada di sana. Nikmatilah pemandangan di sana puas-puas. Jangan lupa minum susu fresh yang amat sedap. Aiskrim pun sedap!

10.Tempat Tarikan Ranau

Apa yang ada di Ranau? Di situlah ada Poring Hotspring (kolam air panas, canopy walk, etc), Sabah Tea Garden dan Fish Massage Kg Luanti. Perjalanan dari Kundasang ke Pekan Ranau mengambil masa dalam 20 minit.

Isi minyak siap-siap di Petronas Ranau. Tempat makan pun lebih banyak pilihan di Ranau.

Dari Kundasang ke Poring dalam 45 minit. Dari Kundasang ke Sabah Tea dalam 1 jam. Betul-betul sebelah simpang masuk Sabah Tea ada Fish Massage. Jangan terlepas tau! Kalau terus lagi alamatnya ke Sandakan pula!


Okey. Dah dapat sedikit sebanyak tips percutian ini?

Perkongsian tips ni hanya untuk memudahkan percutian atau perjalanan mereka yang datang bercuti sendiri...tiada pakej percutian yang disediakan, dan bukan travel agent/tour guide service atau seumpamanya.

Jika tak berapa yakin nak travel ke sini, boleh sahaja dapatkan banyak servis travel agent ke Kundasang.

Moga post ini dapat membantu mereka yang mahu ke sana. In Sha Allah, jika kami ada kesempatan dan bajet, kami akan bercuti ke Kundasang.


Sumber asal - 10 Tips Percutian ke Kundasang

Catatan Yang Ditampilkan

Tebus Kredit E-PENJANA RM50 E-WALLET Boost Apps Anda Segera !

Umum mengetahui dalam Belanjawan 2020 kerajaan telah memperuntukkan RM450 juta balik perlaksanaan insentif eTunai Rakyat yang kini dikenali ...

Comments